dijous, 28 de febrer de 2013

El llaüt Marpuin, una barca de fusta per a esbarjo

Reparació i avarada d'un llaüt tradicional al moll de Xàbia


El llaüt Marpuin va ser construït en 1966 pel tio Amadeo, el mestre d'aixa Amadeo Ros Rodríguez, al talleret del moll de Xàbia. Les mesures del buc són: eslora 5,40 m, mànega 1,80 m i puntal 0,60 m.

Va ser construït per comanda de Santiago Marqués Aznar, Francisco Puig Tadeo i Segundo Insertis Garrido, tres amics veïns de València aficionats a la pesca amb canya. El nom del llaüt correspon a la primera síl·laba del primer cognom cada un dels tres socis.

El llaüt Marpuin pertany a una sèrie de llaüts concebuts per a esbarjo i no per a faena, dels quals només resten amb vida tres: Marpuin, Doris i Jose Manuel. Els dos primers continuen operatius fent servei d'esbarjo i el tercer hiverna en un magatzem a l'espera de restauració. Formaren part de la sèrie els següents llaüts: Xarxet, Michel, Peán, Alcion i Almirante, tots ells desapareguts amb diferents finals.

Les plantilles van ser traçades pel mestre d'aixa, el tio Amadeo, els seus fills Bartolomé i Valentin Ros i els operaris Vicent Buigues, Bartolomé Sivera i Bartolomé Miralles, tots ells família. Era una característica del disseny la forma estilitzada del buc: no massa ample en la quaderna mestra, un puntal lleugerament alt, la roda de proa llançada i absència de caperol i gorreta.

A petició d'alguns armadors, s'hi podia fer l'orla de popa amb ventall per donar més comoditat a l'hora de seure. A les hores aquell tipus de llaüt responia al model de barca familiar d'esbarjo: sortir a prendre el bany amb els xiquets a les cales, fondejar-se per calar les canyes, anar al curricà de l'oblada i veure els bous a la mar mentre s'hi berena des del fondeig.

La reparació que se li ha fet durant el mes de febrer de 2013, ha consistit en substituir la part superior del codast i les soletes de regala a banda i banda, la fusta vella ja estava oberta i solta per l'oxidació dels claus. S'ha emprat taula d'Iroko de 4 cm de gruix i perns de d'inox roscats de 6 mm en les juntes de proa amb la soleta de regala antiga. Les cares inferiors de la fusta nova han estat pintades d'imprimació de mini de plom carabassa i totes les cares de contacte apegades de sicaflex. La pintura d'esmalt s'ha donat amb els mateixos colors de sempre, blanc i gris.

Vegeu el vídeo:


Botadura de la Barca Marpuin del tio Amadeu from tvnet.es on Vimeo.

5 comentaris:

  1. És una bona notìcia que el Marpuin, un històric del port de Xàbia, continue en actiu.

    ResponSuprimeix
  2. Un reportatge fotografic i video molt agradable. I a mes a mes, es depren coses amb relaciò amb el mon de la mar. Sense oblidar que es tracta de un document interessant p'el contingut, i curios, perque mai habia sentit parlar, ni habia vist la reparaciò d'un llaut en damunt d'un barco.

    Ja fa temps que fea de menys nous comentaris del mestre Amadeu.

    ResponSuprimeix
  3. Hola Leb, Miguel, vos agraïsc els comentaris. Sempre recordarem el Marpuin associat al Ti Bartolo "el cabut", no creus, Leb? Miguel, fa temps vam transportar un altre llaüt a bord en un viatge a un varador d'un altre port. Batit va comentar: per què no ho fem? I ho hem fet.

    ResponSuprimeix
  4. Cosa bonica el Marpuin, i més bonicos vosaltres! Salut i abraçades des del Comtat, Amadeu!

    ResponSuprimeix
  5. Amadeu, enca que siga per a activar el blog, podríes fes algún comentari al voltant de les coves que hi han prop de Xabia? Jo conec la del llop marí i crec hi ha algun altra.
    Alguna vegada han tingut relaciò amb la pesca. Com per eixemple com a resguardo, o peixos caracteristics de les coves, o alguna altra cosa relacionada amb les coves i la peixca?

    Bon cap de setmana

    ResponSuprimeix